Vraag 10

meer achtergrond

Pieter de Hooch, De binnenplaats van een huis in Delft, 1658

Pieter de Hooch

Pieter de Hooch (1629 – 1684) kwam in Rotterdam ter wereld. Hij ging in de leer bij Ludolf de Jongh in Rotterdam en bij landschapschilder Nicolaes Berchem in Haarlem. Naast kunstschilder was De Hoogh ook in dienst bij een linnenhandelaar. De kunstenaar melde zich aan bij het Delftse Lucasgilde in 1655. Vanaf dat moment begon de thematiek van het alledaagse burgerleven overheersend te worden in zijn werk. Hij schilderde interieurs waarin we gewone burgers zien tijdens hun dagelijkse bezigheden. 

Een kennismaking

Hier zien we het schilderij “Interieur met een jonge vrouw die een dienstmeid een muntstuk geeft” (1670). Wie dit schilderij vergelijkt met schilderstukken van reeds besproken schilders, zal ongetwijfeld de gelijkenis met Vermeer herkennen.

De binnenplaats (het schilderij op de vorige pagina) had zo maar een schilderij van Vermeer kunnen zijn.  Het hier getoonde schilderij beeldt ook een dame af met een dienstmeid. En ook bij Vermeer kwamen we een afbeelding met een dame en een dienstmeid tegen. Maar bij Vermeer zien we iets opmerkelijks als we naar de personen kijken. Ze boeien… er is bijna iets aan de hand. Bij Pieter de Hooch gaat het eerder om een bepaalde situatie zo nauwgezet weer te geven. Het is nu moeilijk voor te stellen dat in de tijd van Vermeer en de Hooch, die laatste toch al superieur werd beschouwd. Waarschijnlijk was “hoe nauwkeurig kan iemand de werkelijkheid naschilderen” toen het belangrijkste uitgangspunt. We denken overigens dat op dat punt beide schilders voor elkaar niet onder deden. Beide schilders hadden ongeveer dezelfde leeftijd en ze moeten elkaar goed gekend hebben. Algemeen wordt aanvaardt dat Vermeer door de Hooch is geïnspireerd en niet andersom.

Nauwgezetheid

 

Hier zien we het schilderij “Interieur met vrouw die het haar van een kind ontluist “Het schilderij is vermoedelijk tussen 1658 en 1660 geschilderd. Het betreft een paneel van  52.5 x 61 cm, het schilderij is in het Rijksmuseum, te bewonderen.

We gebruiken het schilderij om het punt van nauwgezetheid aan te geven. Het schilderij heeft een opvallende compositie in de zin dat het bijna in twee helften is verdeeld. In het linker deel kijken we via een deur naar buiten. De zon straalt… het lijkt een prachtige dag te zijn.

Nu kijken we naar het luik en oudhollandse tegeltjes. Dan valt op hoe het schilderwerk van het luik perfect is weergegeven en als we inzoomen op de tegeltjes zien we tevens hoe ongelooflijk nauwgezet de afbeelding is. Uitvergroting toont ook dat het om typisch Delfts blauw gaat. 

Voor het geval je dieper op het onderwerp wil ingaan

Er is uiteraard meer informatie op internet te vinden.
Als je meer over dit onderwerp wil leren kun je van onderstaande link gebruik maken.